Toepassingen met behulp van fotogrammetrie en lidar

Ship-to-Shore kranen zijn essentieel in container terminals voor het laden en lossen van schepen. Het uitvallen van een kraan creëert problemen in de logistieke ketting welke resulteren in operationele verliezen en boetes. Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat kranen regelmatig worden onderzocht en onderhouden om veiligheid en efficiëntie te waarborgen. In deze blog zullen we nauwkeuriger kijken naar de nieuwe toepassingen van 3D-modellering, met name fotogrammetrie en lidar, en hoe deze technologieën standaard kraaninspecties kunnen veranderen.

De geschiedenis van traditionele kraaninspecties

Traditionele methoden voor kraaninspecties maken vaak gebruik van visuele inspecties door menselijke inspecteurs. Dit gebeurt hoofdzakelijk door menselijke betreding, touwtechnieken en de inzet van hoogtewerkers voor moeilijk bereikbare plaatsen. Hoewel essentieel, kan dit proces onveilig, tijdrovend en duur zijn en afhankelijk zijn van de kennis van de inspecteur. Bovendien bestaat altijd het risico op menselijke fouten, waardoor soms defecten over het hoofd worden gezien.

Fotogrammetrie en lidar 3D Modellering

Deze blog richt zich op het gebruik van 3D-modellering voor STS havenkranen met behulp van fotogrammetrische en lidar-modellen. Een fotogrammetrisch model kan een meerwaarde betekenen voor het annoteren en lokaliseren van fouten op een STS kraan. Een lidar model kan dan weer worden ingezet voor het nauwkeurig inmeten van de kraan met een hoge precisie. Door de twee modellen te combineren kan er een CAD model gemaakt worden waaruit CAD-tekeningen kunnen gegenereerd worden. Beide modellen werken samen om een krachtig instrument te vormen voor het bekijken en analyseren van de kraan vanuit verschillende hoeken. Indien gewenst kan het model zelfs in een virtuele omgeving geplaatst worden. Waardoor je zelf rond de kraan kan ‘vliegen’.

In de praktijk

Diverse bedrijven hebben met succes 3D-modellering geïntegreerd in hun kraaninspectieprocessen, waarbij fotogrammetrie en lidar worden gebruikt om een gedetailleerd beeld van de kraan te creëren. Deze technologische aanpak verbetert niet alleen de nauwkeurigheid van inspecties, maar biedt ook een efficiëntere en kosten effectievere methode. Bovendien kunnen deze modellen worden geïntegreerd in ons asset inspectie platform I-Spect .

Voordelen van 3D Modellering

Bedrijven kunnen de beperkingen van conventionele inspectiemethoden elimineren door gebruik te maken van 3D-modelleringstechnieken. Het stelt inspecteurs niet alleen in staat om gedetailleerde visualisaties van de kraan te verkrijgen, maar maakt in de toekomst ook inspecties op afstand mogelijk door virtueel door de kraan te navigeren vanuit hun kantooromgeving. Dit al dan niet met een VR bril.

Samenvattend

De creatieve manieren waarop 3D-modellering wordt gecombineerd met lidar en fotogrammetrie markeren een grote doorbraak in kraaninspectietechnologie. Deze technologische vooruitgangen revolutioneren de manier waarop we kranen onderhouden en inspecteren, waardoor efficiëntie en nauwkeurigheid worden verbeterd. Deze aanpak lijkt een positieve stap te zijn naar het waarborgen van de betrouwbaarheid van kranen in container terminals.